Takbir!!! Allahu Akbar

FOM Ads

4/19/2009

Muhasabah diri sebentar....




sekadar renungan buat diri sendiri & semua. bagi mengingatkan diri kita
yng sering terleka.lantaran kita hambaNya yang lemah.hati rapuh dan
mudah goyah...

sebelum mata terpejam
helakan nafasmu
peruntukkan sedikit masamu
menelusuri perbuatanmu
hari ini

sebelum mata yang mengantuk ini terpejam
kenangkanlah. .

diri sebagai hamba
telahkah sempurna solatku yang lima waktu?
taatkah aku hari ini?
bersediakah aku untuk menemuiNya?
andai mata ini tak terbuka lagi
mampukah aku menjawab soalan
di barzakh kelak?

diri sebagai anak
tenangkah hati kedua orang tuaku?
adakah aku berbuat baik kepada mereka?
anak solehkah aku?
mampukah aku mencium bau syurga?
andai mata ini tak terbuka lagi
mampukah meraih mardhatillah
yang bergantung kepada keredhaan mereka?

muhasabahlah diri
dalam ketenangan malam
dalam kesamaran dek mengantuk
sebelum mata terpejam
hitunglah & hisablah
bertaubat & berdoalah
sebelum mata yang terpejam
tertutup buat selamanya...

ingatlah...
jangan dibanggakan diri kita
yang diangkat menjadi khalifah di muka bumi
sedangkan
kita masih jauh daripada mampu
untuk menjadi seorang HAMBA ALLAH yang soleh

andai mata yang terpejam tak terbuka lagi
biarlah pemergian bagaikan dinanti
moga kematian menjadi tempat istirehat
dalam menuju syurga abadi
AMIN..

No comments: